Radim Zenkl (USA)

mandolinový virtuoz, muzikant, mistr tábornického lasování
2013 Hawaii – sídlo bohů

Zenkl, Radim, skladatel a mandolinista, narozen 16. 3. 1966, Opava.
 
Syn hudebního pedagoga Luďka Zenkla studoval v letech 1985–88 ostravskou Pedagogickou fakultu (obor matematika – biologie). Od mládí hrál na klasickou kytaru; v osmdesátých letech se jeho zájem obrátil k mandolíně, na kterou začal hrát v ostravských kapelách Rozkol a Tyrkys i v duu Mondo Mando (např. na plzeňské Portě 1988 zvítězil se skupinou Tyrkys, rok před tím vyhrál soutěž v sólové hře na mandolínu). Ještě před listopadem 1989 emigroval do Spojených států, kde se stal koncertním studiovým hráčem a pedagogem, začal spolupracovat se světovým mandolinistou Davidem Grismanem, na jehož prestižní značce Acoustic Disc následně vydal invenční desku Galactic Mandolin. Následovala tři další sólová alba, na kterých Zenkl hrál a spolupracoval s hvězdami americké scény. V roce 1992 se stal v USA mandolínovým šampiónem. Jako lektor vedl týdenní dílny v USA a Kanadě, v letech 1992–94 pravidelně přispíval do rubriky „Solo Mandolin“ Mandocrucian´s Diggest. Často také účinkoval v mandolínovém kvartetu Modern Mandolin Quartet, světové formaci hrající vážnou hudbu. Pak vedle sólového koncertování vystupoval s kvartetem Festival of Four Califormina (hudebně na pomezí flamenca, vážné hudby a world music) a vypracoval se na předního světového hráče na mandolínu, který vyniká technikou (1991 vynalezl speciální způsob hry na mandolínu, tzv. „dvojitý styl“) a specifickým stylem hry, jenž v sobě mísí prvky bluegrassu, jazzu, folku s tradičním zvukem nástroje, v mnohém vyšel ze středoevropských kulturních kořenů. Proto lze v jeho hře najít nejen prvky new acoustic music, ale i odkazy na vážnou hudbu, string jazz, flamengo, bluegrass, world music a další styly. Dnes je Zenkl celosvětově uznávaným hráčem na mandolínu nejen pro svou technicky perfektní hru, ale též pro novátorský přístup k tomuto nástroji. Kromě mandolíny hraje na elektrickou mandolu, bezpražcovou mandolínu, buzuki, mando-ukulele a další strunné i dechové nástroje, zvláště různé druhy fléten, jako jsou slovenská fujara, australské didžeridu, irská píšťala, které třeba uplatňuje ve svých skladbách v netradičním spojení se smíšeným sborem nebo se smyčcovým kvartetem. Každoročně se vrací do Evropy, kde pořádá koncertní turné. V posledních letech také navázal úzké kontakty s českými interprety (hraje ve formacích Radim Zenkl Trio a BandZone, hostuje a nahrává s HradišťanemVlastou RedlemVladimírem Mišíkem a skupinami Druhá trávaButy apod.). Úspěšná byla jeho vystoupení v pořadech České televize na Plovárně s Markem Ebenem a Noc s Andělem. V září 2006 mu byla v rodné Opavě udělena Cena Petra Bezruče. Svými netradičními přístupy výrazně posunul hranice využití mandolíny v moderní hudbě. Slovy Davida Grismana: „Radim v mnoha směrech znovuobjevil mandolínu”.

zdroj: Český hudební slovník
http://www.zenkl.com/

Napsat komentář