Osvobození a Maraton proti úložišti

Květnová prodlužená víkendofka. Začínáme ve čtvrtek večer! Pátek den osvobození a v sobotu maraton nebo triatlon? Jarní psychofyzická očistná kúra. (7. – 10. 5.) Boj proti úložišti je běh na dlouhou trať! Letos už po páté! Pojeď na kole, na bruslích, pěšky s kočárkem… symbolicky vzdej hold kráse naší krajiny, než ji zavezeme radioaktivním odpadem na stotisíc let!!!
Rohozná „Na Kuši“ 9. 5. 2009 / slavnostní start 9.30h

6 odpovědí na “Osvobození a Maraton proti úložišti”

1. Tak já budu stručný – v pátek od rána hry – pája přiveze, petanque, golf, zelenina(můj pověstný „papák“-kříženec papriky a květáku), ocasy, hranice… v sobotu maraton – vítěz běhu Ondra Raček, kolo už nevím, neděle balení + odjezd.
    Piňďa: Máme nejlepší chrastí z Deli! (a mluví strašně sprostě!)
    Zbytek musí napsat někdo jinej, já už si to nepamatuju 😀

2. Krásná práce (jak by řekl Bobek) Lukáši, já už jsem se sice hodinku prospal, ale jinak furt dojíždím maratonskej a svatební rozjezd… já si pamatuju:

Z účastníků (abecedně) 32 Rohozňáků, kteří se zdrželi delší dobu, než na samotný maraton:
    Anička, Colombo, Darek, Deli, Hajli, Hanča, Jáchymek, Jana Škr, Jarin, Jirka, Jiřka, Jituše, Juráš, Káča, Kamča, Karel, Kelly, Kislík, Lucka, Lukáš, Macek, Mára, Matěj, Ondra, Pája, Petr, Pinďa, Rači, Sára, Terka Škr, Týnka, Vojta

Ve čtvrtek jsme věděli o sobě na kolech jen Jirka, Matěj a já, Pinďa šel na bus. V Milíčově první zastávka v hospodě, na kopci už nám mávají z autobusu i Sára, Deli a Colombo, potkáváme se v Rychnově a jdem do tábora, zkoušíme hned s Colombem eskymáckou přelízačku přes pařezy na stráni, pak spěcháme s Jirkou a Pinďou na hokej do Rohozný do Hospody, ale po prvním gólu v naší síti vzdáváme, kupujem dárky a jedem zpátky, při měsíčku se podává večeře – slanej kuskus; jdem obejít místečka, vyprávíme zážitky, na Švédskejch dává nároďák jediný gól do švédské branky, lezem všichni na novej posed (i Sára se strachem z vejšek), docházíme do tábora, hrajem zvukový hry ve spacáku a při Matějově čtení Welzlova největšího vynazelení usínáme…

pátek ráno dojel brzo Lukáš, ležíme ještě min. hodinu ve spacácích a hrajem, co nám Pája všechno přiveze, přichází Ondra Rači z kalby z Těšenova. Po krátké snídani zas přelézáme pařezy, tentokrát na dva týmy s protilehlým startem velkej pařez – kadibudky, pak sbíráme kopřivy na špenát, dojíždí Pája s dětma, po kafi vyrážíme do Rychnova na kolech Jirka, Lukáš, Pinďa a já, resp. do Rohozný pěšky Deli s Colombem shánět cibuli, vracíme se napakovaní a špenát nám vydrží až do konce, po o. se válíme na matracích venku a hrajem karty, otužilci se koupou v bahňáku. Přijíždí Jituše s Darkem na kolech těsně před kroupovou minibouřkou, zpíváme v jídelně při bábovce a kafi, po vypršení cesta šamanů se zavázanýma očima na Stříbrné doly, přichází Jiřka s Petrem, zametám dráhy pro petanque. Přijíždí Jana, Kamča, Kelly, Terka, Macek, Hanča, Mára, Jarin, Juráš, Hajli s Luckou, Karel, pečem buřty, přemlouváme u ohně neúspěšně Páju a Kamču k hraní na kytaru. Vyrážíme na ocasy na Švédský, pak na trasu pro kočárky s dětmi, značíme a hrajem chaotickej kontakt a za odbočkou na Čerťák přecházení hranice. V konírně pak spravujem kola před cestou, v kuchyni ještě hrajem Bang a jdem spát, žerem Jarinovi s Deli a Colombem nalezenou pizzu a snažíme se to na něj a Máru narafičit…

Sobotní počasí vypadá dobře, stavíme stoly u Bahňáku, sjíždí se staří známí účastníci a kamarádi, Danča, Martin a Léňa a Natálka + Aleš Bučkovi, Kislík s Týnkou a Honzou Vystrčilem, Jakub Deml, Honza Štěrba, Pavel Hotař, Šmidlovic rodina, starostka Hojkova s Evou Stormovou zahajují proslovy a starujem asi v 10:45, cesta super, běžci nás stíhají i když máme kola, nestačíme značit a občerstvovat, Martin Buček pořád básní o hospodě v Milíčově; potkáváme Matese Šaš, kterej veze v dodávce Matěje a Vojtu s Káčou na svatbu ségry Adélky; Kellyho s Kamčou, kteří občestvují běžce Fernetem; nakonec se do Milíčova dostanem, Rači jen pár minut po nás, hází do sebe malý pivo a mocně finišuje, z kopce je v Rychnově dřív, než stihnem zaplatit, vypít a sníst, v táboře je za 2:08, Pavel Hotař za 2:10, Honza Štěrba s kámošem dvě kola na kole určitě pod 2:20. V cíli se cpem výborným gulášem, válíme se a hrajem petanque a golf, Matěj se vrací ze svatby s cukrovím a koláčem, Vojta s Káčou přijíždí na kole, jezdí pořád návštěvy – Šiška, Jarda s Johankou ze Lhotky, Franta Dočkal s Janou a malým Matoušem. Čekáme na poslední chodce až do podvečera. Před zapálením ohně hrajem tichou plížičku se slepými strážci, odjíží Jana a Marcela s plnýma autama, já s Vojtou a Káčou jedem zpátky do Ranťáku na svatbu, kde to pořádně rozjíždíme až do noci a za svitu měsíčku jedem do tábora…

neděli ráno je mi blbě, běhám furt střídavě na záchody a zpátky, při snídani to Martin korunuje hláškou „Jseš rychlej jako sračka“. Balíme, dojídáme zbytky, uklízíme a loučíme se, vyprovázíme Terku, Deli, Sáru a Pinďu na bus do Rohozný, v Ji. jim jde naproti Colombo; pak jedem na kolech přes Spělov, Jezdovice, Salavice, Popice, Pístov do Jihlavy na Sráznou, kde na hodinku vytuháváme, pak vybalujem auto a rozjíždíme se domů…

3. Já myslím ze Ondra a Lukáš řekli vše za mě. Doufám, že bude ten puťák. Nejlepší to bylo ze soboty na neděli. Nemohl jsem usnout a šel sem se provětrat ven. Asi v 1h ráno, vracím se abych nikoho neprobudil a najednou vykřikne Pája: „Je tady někdo?“ „Ne, to jsem jenom já“ „Aha, já myslela, že někdo přišel“. A asi do hodiny přišla Kabu, Ondra a Vojta ze svatby a Káťa ráno: „Mně se zdálo, že na mě někdo mluví.

4. Tak já jsem do teď smolil nejakou zprávičku… v pátečních listech by měla být celá stránka z těch skvělých fotek!

Hluboce uložené city
    Letošní 5. ročník akce MARATON 2x KOLEM ČEŘÍNKU se nesl v duchu znovu rozvířených emocí… boj proti jadernému úložišti je běh na dlouhou trať!
    Závod pro radost a pro krajinu pořádá tradičně Spolek KUŠ, občanské sdružení pro enviromentální a multikulturní výchovu.

➡ Při startu se u dětského tábora „Na Kuši“ ozvaly obavy z plánovaných geologických průzkumů. Ty má podle plánu Správa Úložišť Radioaktivních Odpadů uskutečnit nejlépe ještě v průběhu roku 2009. Rohozná (respektive žulový masiv Čeřínku) je jednou z šesti vytipovaných lokalit, ale odpor je ve všech dotčených obcích přiblížně stejně velký. Starostka obce Hojkov, paní Milada Duchanová nás přímo před strartem ujistila, že obce sdružené v mikroregionu Dušejovsko (na západní, pelhřimovské straně Čeřínku) se staví jasně proti a poděkovala nám za aktivitu. Naproti tomu zastupitelska Eva Stormová upozornila, že při budování úložiště v Yucca Mountain v americké Nevadě následovala po geologických vrtech okamžitě a bez jakékoli další diskuze realizační fáze dodnes rozporuplného projektu.

➡ Samotný závod možná trochu překvapil skromným počtem zúčastněných, což bylo možná dáno právě psychologickou únavou aktivistů anebo rozdělením sil po Evropě. Část rohozenských maratónců včetně Josefa Klokana Panušky totiž běžela v Irsku.

➡ Mimo organizačního týmu bylo na trati 65 registrovaných, z toho 18 běžců, 32 cyklistů a asi dalších 15 pěších výletníků včetně kočárku s miminkem (pro ty je vždy připravena procházková trasa kolem Čertova hrádku). Nejmladší maratonec Matouš Dočkal – 4měsíce, v kategorii ženy – nejmladší cyklozávodnice Johanka Indrová – 6let (půlmaraton). Nicméně chataři od Klechtavce povzbuzují:k větší propagaci: „Příště dejte velkou ceduli do vsi, vždyť to tady nikdo nechce!“ Budem běhat každý rok, dokud nebude nebezpečí stavby zažehnáno! Možná to příště bude triatlon nebo snad jen „Procházka kolem Čeřínku“ maraton totiž trochu straší Vás méně zdatné…

➡ Plavec Ondřej Raček trhnul Hotaře. Pavel Hotař byl nečekaně překonán běžcem nadějné mladé generace. Nejvíc ztratil do kopce. Vítězný Ondra Raček si ho hned v cíli dobíral: „Nějak vám to dneska nešlo…“ Nicméně se musí ocenit sportovní vášeň se kterou Pavel závod každoročně absolvuje. Příjezd z Jihlavy na kole (15km)… Maraton kolem Čeřínku a po cílovém gulášku zpátky zase na kole. Třetí zkončil hokejista Marek Prokš. Bramborová medaile putovala do uměleckých řad, které letos skvostně reprezentoval Jakub Deml.

Naprosto ale vyhrála malebnost a čistota Vysočiny, jarní vzduch i spalující sluníčko! Láska ke krajině? Jak hluboko uložené city?

(Následující sobotu 16.května od 11h pořádá o.s. Bezjaderná Vysočina Novorychnovské trhy řemesel, kde se můžete dozvědět víc.)